Τοποθέτηση Κ. Ιγγλέζη στη δημόσια διαβούλευση για το ν/σ του ΥΠΕΚΑ

Τοποθέτηση της Κατερίνας Ιγγλέζη (εισηγήτριας του ΣΥΡΙΖΑ για το ν/σ για πολεοδόμηση και δάση), στη δημόσια διαβούλευση – εκδήλωση της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ/ ΕΕΚΕ ΥΠΕΚΑ και του Τμήματος Οικολογίας – Περιβάλλοντος – Χωρικού σχεδιασμού, που έγινε χθες Τρίτη 29 Ιουλίου με την παρουσία εκπροσώπων κομμάτων, πολιτικών κινήσεων, ΜΚΟ, επιστημονικών και συνδικαλιστικών φορέων.

 

Το θέμα των χρήσεων γης και της διαχείρισης των φυσικών οικοσυστημάτων είναι καίριας σημασίας, ακόμη και σε καιρούς βαθιάς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Οφείλουμε να το αντιμετωπίσουμε με σωστό σχεδιασμό, με επιστημονικά εργαλεία και με ειλικρινή διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς και την κοινωνία.

Το ΥΠΕΚΑ, στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής ξεπουλήματος, εμπνεύστηκε ένα πολυνομοσχέδιο που καταστρατηγεί το σύνταγμα (άρθρο 24, άρθρο 117) αναιρώντας το χαρακτήρα των δασών ως “δημόσια αγαθά” και βάζει ταφόπλακα στις όποιες, μέχρι τώρα προσπάθειες προστασίας και ορθολογικής διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος. Στο ΣΥΡΙΖΑ πιστεύουμε πως πρέπει να αποσυρθεί άμεσα.

Αν και αρχικά μπορεί να δημιουργηθεί η εντύπωση επέκτασης του καθεστώτος προστασίας με το εν λόγω ν/σ, τελικά γίνεται προφανές ότι η πρόθεση είναι η υποβάθμιση των δασών σε περιοχές ανεξέλεγκτης δραστηριότητας, εκμετάλλευσης και τελικά καταστροφής.

Οι δημόσιες δασικές εκτάσεις, παραδίδονται στα οικονομικά συμφέροντα, κυρίως στους τομείς του τουρισμού, του real estate και της ενέργειας ως δωρεάν οικόπεδα. Προσφέρονται, πλέον, ως χώροι δημιουργίας χιονοδρομικών κέντρων, ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων, βιομηχανικών εγκαταστάσεων κοπής και επεξεργασίας ξύλου, εργοστασίων άντλησης και εμφιάλωσης νερού, μονάδων μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, επιχειρηματικών πάρκων, δεξαμενών αποθήκευσης πετρελαιοειδών, μεταλλίων, λατομείων, συστημάτων διαχείρισης στερεών αποβλήτων, μεγάλης κλίμακας υποδομών και δικτύων και σχεδόν ό,τι άλλου μπορείτε να φανταστείτε.

Ταυτόχρονα, νομιμοποιούνται αυθαιρεσίες, δημιουργούνται προϋποθέσεις για διαιώνιση της παρανομίας, φωτογραφίζονται συγκεκριμένοι καταπατητές, και προβλέπονται όροι ανταλλαγής εκτάσεων και δικαιωμάτων δόμησης. Δικαιώνονται έτσι μερικές από τις πιο νομιμοφανείς μεθοδεύσεις αποχαρακτηρισμού δασικών εκτάσεων ιστορικά (αυθαίρετες οριοθετήσεις οικισμών, έγκριση ρυμοτομικών σχεδίων στα οποία συμπεριλαμβάνονται εκτάσεις δασικού χαρακτήρα, προβληματικής νομιμότητας «ιδιοκτησίες» των οικοδομικών συνεταιρισμών). Για πρώτη φορά επίσης δίνεται η δυνατότητα άρσης της κήρυξης αναδασωτέας μιας έκτασης, πριν επιτευχθεί αυτός ο σκοπός της αναδάσωσης.

Επιπλέον, το ν/σ περιλαμβάνει πολλές φωτογραφικές διατάξεις που εξυπηρετούν ιδιωτικά συμφέροντα και διευκολύνουν συγκεκριμένους “επενδυτές”. Για παράδειγμα, στο ν/σ υπάρχουν φωτογραφικές διατάξεις που εξυπηρετούν και να βγάζουν από αδιέξοδα την εκλεκτή εταιρεία της Κυβέρνησης Ελληνικός Χρυσός Α.Ε, με πιο εξόφθαλμη αυτήν που αναφέρεται στην μη απαίτηση ύπαρξης προσώπου γηπέδου για την έγκριση δόμησης τυχόν κτηριακών εγκαταστάσεων, επιτρεπτών επεμβάσεων σε δάση.

Οι προτάσεις του ν/σ του ΥΠΕΚΑ, για την επίλυση του θέματος των εκτάσεων οικοδομικών συνεταιρισμών με ανταλλαγές, δεν εγγυώνται ούτε κατ’ ελάχιστον την νομιμότητα ή την προστασία των δασών ή και την προστασία των όποιων νόμιμων ή νομιμοφανών ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων των συνεταιριστών, είναι νομικά και επιστημονικά έωλες και έχουν σαφή πελατειακή και ψηφοθηρική σκοπιμότητα.

Ταυτόχρονα, με πρόσχημα την υποστήριξη των μικρών και φθίνοντων οικισμών, τελικά εξυπηρετούνται αποκλειστικά ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα, με τη δυνατότητα δημιουργίας νέων ιδιωτικών οικισμών σε πολύτιμη αδόμητη δημόσια γη.

Η εφαρμογή διατάξεων του ν/σ προϋποθέτει τη εκπόνηση αναρίθμητων μελετών, αδειοδοτήσεις, εγκρίσεις κ.α. τα οποίες είναι αδύνατο να διευθετήσουν οι, σκοπίμως, αποδιοργανωμένες και υποστελεχωμένες εναπομείνασες υπηρεσίες.

Στο ιδιωτικό τομέα παραχωρούνται επίσης δικαιώματα ελέγχου και λήψης αποφάσεων (συμμετοχή ιδιωτών στις Επιτροπές Επίλυσης Δασικών, στις Επιτροπές Εξέτασης των Αντιρρήσεων κατά των Δασικών Χαρτών, στις Επιτροπές του Κτηματολογίου). Ταυτόχρονα, για την έκδοση πράξης χαρακτηρισμού, δίνεται προτεραιότητα στους μεγάλους “επενδυτές” εις βάρος των απλών πολιτών.

Σχετικά με τα αντισταθμιστικά μέτρα που προβλέπονται στο ν/σ, η “ανταλλαγή” της κατεστραμμένης δασική έκταση με μια άλλη, θεσμοθετείται πλέον ως πάγια τακτική, ενώ θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως εργαλείο για έσχατες περιπτώσεις όπου δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Η συνέχεια των οικοσυστημάτων, η πολύχρονη εξελικτική τους πορεία, η οικοσυστημική τους λειτουργία, δεν μεταφέρονται απλώς απ΄το ένα μέρος στο άλλο.

Η απαγόρευση της κατά κυριότητα παραχώρηση δασών, διατηρείται κατ΄ευφημισμό και είναι απόλυτα υποκριτική καθώς σύμφωνα με το ν/σ αν κάποιος φτιάξει ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων σε δημόσια δασική γη, θα του ανήκει το ξενοδοχείο αλλά όχι η έκταση στην οποία χτίστηκε!

Τέλος, καμία αναφορά δε γίνεται σε μια σοβαρή προσπάθεια κατάρτισης και κύρωσης δασικών χαρτών, κτηματολογίων, δασολογίων. Τα εργαλεία αυτά είναι απολύτως απαραίτητα για μια ορθολογική διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος, γεγονός που αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση δεν έχει καμία διάθεση να διαχειριστεί τα δημόσια αγαθά με τη στοιχειώδη διαφάνεια, ισονομία και αίσθηση του δημοσίου συμφέροντος.

Φίλες και φίλοι,

Εμείς, στο ΣΥΡΙΖΑ, πιστεύουμε ότι η προστασία και η διατήρηση της συνέχειας των δασικών οικοσυστημάτων, είναι ζωτικής σημασίας τόσο για την ποιότητα ζωής όσο και για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Τα δασικά οικοσυστήματα είναι, ίσως, οι πολυτιμότεροι πόροι, που στηρίζουν τη δασοπονία, την κτηνοτροφία και την αλιεία, παρέχουν καθαρό νερό, καθαρίζουν την ατμόσφαιρα, συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Ταυτόχρονα είναι μεγάλης αξίας για τη διατήρηση της φυσικής ισορροπίας. Αυτούς τους πόρους δεν μπορούμε ούτε να τους αναπληρώσουμε ούτε να τους αγοράσουμε αν χαθούν. Το δημόσιο πρέπει να διασφαλίζει την πρόσβαση όλων των πολιτών στις περιβαλλοντικές υπηρεσίες των δασών και να επενδύει στην αειφορική παραγωγική τους ανασυγκρότηση.

Θεωρούμε ότι ο πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός είναι συλλογικό κοινωνικό αγαθό, άρα δημόσιο, με στρατηγικό χαρακτήρα και ότι θα πρέπει να λειτουργεί ευνοϊκά για ολόκληρη την κοινωνία και όχι μόνο γι αυτούς που ευνοούνται οικονομικά. Επίσης, ότι η γη θα πρέπει να αντιμετωπίζεται κατ’ αρχήν ως Δημόσιο αγαθό και όχι ως εμπορεύσιμο είδος. Με το υπό συζήτηση ν/σ αντιστρέφεται η παραπάνω πολιτική λογική και χρησιμοποιείται η ιδιωτική πολεοδόμηση, ώστε το πλαίσιο να το θέτει ο επενδυτής στο κοινωνικό σύνολο.

Στο ΣΥΡΙΖΑ, αναγνωρίζουμε ότι η ορθολογική διαχείριση των φυσικών οικοσυστημάτων αναπτύσσεται σε χρονική κλίμακα δεκαετιών και για το λόγο αυτό πρέπει να καθορίζονται πολιτικές μακροχρόνιων σχεδιασμών και στόχων, με χρήση των διαθέσιμων επιστημονικών εργαλείων. Οι πολιτικές αυτές πρέπει να προσαρμόζονται στις ιδιαιτερότητες των μεσογειακών οικοσυστημάτων, να προστατεύουν τη βιοποικιλότητα, να μη διαταράσσουν τις οικολογικές ισορροπίες, να προωθούν τις μικρής κλίμακας κοινωνικές οικονομίες (τοπική παραγωγή και κατανάλωση). Ο πολιτικός σχεδιασμός θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα επιστημονικής γνώσης και δημόσιας διαβούλευσης.

Στο ΣΥΡΙΖΑ προτείνουμε και θα υλοποιήσουμε, όταν γίνουμε κυβέρνηση, μια σειρά αρχών που θα διέπει την αειφορική διαχείριση των χερσαίων οικοσυστημάτων και των προστατευόμενων περιοχών:

1) Ορισμός του δάσους και των δασικών εκτάσεων με βάση την ερμηνευτική δήλωση του Άρθρου 24 του Συντάγματος

2) Αναμόρφωση της νομοθεσίας με την κατάργηση όλων των αντιδασικών – αντιπεριβαλλοντικών διατάξεων

3) Ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα εκτάσεων με φυσική βλάστηση

4) Εκπόνηση και επικαιροποίηση δασικών χαρτών και δασολογίου

5) Στελέχωση και υποστήριξη μια ενιαίας κάθετης Δασική Υπηρεσίες

6) Ενιαίες μελέτες διαχείρισης των φυσικών οικοσυστημάτων, με εξειδικεύσεις για τις επιμέρους χρήσεις και δραστηριότητες (δασοπονία, εκτατική κτηνοτροφία, διατήρηση βιοποικιλότητας, υδρονομία κ.ά.).

7) Αναμόρφωση του συστήματος διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών

8) Υιοθέτηση εθνικών στόχων και σχεδίων δράσης για τη βιοποικιλότητα, τη δασοκάλυψη , την ανόρθωση και αποκατάσταση των υποβαθμισμένων δασών και λιβαδιών και την προστασία του εδάφους.

9) Ανασυγκρότηση της δασοπονίας και της διαχείρισης λιβαδιών για τη στήριξη της εκτατικής κτηνοτροφίας

10) Υποστήριξη της εκμετάλλευσης των δασών από το δημόσιο και αναμόρφωση των δασικών συνεταιρισμών

11) Ένταξη της διαχείρισης των δασικών πυρκαγιών στο ευρύτερο πλαίσιο διαχείρισης και επαναφορά του συντονισμού καταστολής πυρκαγιών στη Δασική Υπηρεσία

12) Σταθερή και υπό διαφανή και κοινωνικό έλεγχο χρηματοδότηση της πολιτικής για τη φύση και τα δάση, μέσω του Ταμείου Δασών και με πόρους από τον κρατικό προϋπολογισμό, τις δραστηριότητες της υπηρεσίας και άλλες εθνικές και ευρωπαϊκές πηγές.

13) Στενή παρακολούθηση και συμμετοχή στις διεθνείς εξελίξεις στη διαμόρφωση και εφαρμογή πολιτικών προώθησης της αειφορίας και τη διατήρηση της βιοποικιλότητας.

14) Συνεχής κατάρτιση του προσωπικού και επιστημονική στήριξη των δασικών υπηρεσιών και όλων όσων εμπλέκονται στη διαχείριση και διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος από τα ερευνητικά και εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.

Το ν/σ του ΥΠΕΚΑ, αντιτίθεται σε όλες αυτές τις αρχές προστασίας, διατήρησης, ορθολογικής διαχείρισης και αειφόρου ανάπτυξης. Το κρίνουμε ως απαράδεκτο για μια πολιτεία που θέλει να λέγεται δημοκρατική και πολιτισμένη και πρέπει να αποσυρθεί.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: